SVT Play logotyp

Laddar...

Vem ska jag tro på?

Kodjo Akolor tar reda på vad som är sant och inte i medieflödet

Kan bara ses i Sverige

Finns som teckenspråkstolkat

I Sverige konsumerar vi sju timmar medier om dagen. Vi utsätts för desinformation, konspirationsteorier, vilseledande reklam, ryktesspridning och mycket mer. Programledaren Kodjo Akolor tittar närmare på fenomen, trender och frågeställningar som berör oss alla i vår relation till olika medier. Hur funkar yttrandefriheten på nätet? Hur avkodar man en konspirationsteori? Hur ska man kunna veta om något är desinformation eller inte? En serie från UR.

Information om Vem ska jag tro på?

Produktionsår
2023
Rättigheter
Kan ses i hela världen

Säsong 1

1. Om desinformation

Publicerades: Ons 28 feb 02:00Finns som teckenspråkstolkat

Seriestart. Vad är sant och vad är falskt och hur ska man kunna veta det? Det handlar om desinformation och hur den fungerar. Kodjo Akolor är programledare. Del 1 av 6. UR.Mer om programmet

Seriestart. Vad är sant och vad är falskt och hur ska man kunna veta det? Det handlar om desinformation och hur den fungerar. Kodjo Akolor är programledare. Del 1 av 6. UR.Mer om programmet

2. Om konspirationsteorier

Publicerades: Ons 6 mar 02:00Finns som teckenspråkstolkat

Kodjo Akolor undersöker konspirationsteorier. Hur uppstår de och hur får de fäste? Vi möter bland andra filmaren Johan Löfstedt som ofrivilligt skapade en konspirationsteori med sin påhittade dokumentärfilm om att fotbolls-VM i Sverige 1958 aldrig ägt rum. Del 2 av 6. UR.Mer om programmet

Kodjo Akolor undersöker konspirationsteorier. Hur uppstår de och hur får de fäste? Vi möter bland andra filmaren Johan Löfstedt som ofrivilligt skapade en konspirationsteori med sin påhittade dokumentärfilm om att fotbolls-VM i Sverige 1958 aldrig ägt rum. Del 2 av 6. UR.Mer om programmet

3. Om yttrandefrihet, hat och hot

Publicerades: Ons 13 mar 02:00Finns som teckenspråkstolkat

Vad får man egentligen säga i det här landet? Det ska Kodjo Akolor försöka ta reda på när han undersöker yttrandefriheten. Vi tittar bland annat närmare på nätforumet Flashback och får veta hur yttrandefriheten fungerar i vardagen. Del 3 av 6. UR.Mer om programmet

Vad får man egentligen säga i det här landet? Det ska Kodjo Akolor försöka ta reda på när han undersöker yttrandefriheten. Vi tittar bland annat närmare på nätforumet Flashback och får veta hur yttrandefriheten fungerar i vardagen. Del 3 av 6. UR.Mer om programmet

4. Om drev och näthat

Publicerades: Ons 20 mar 02:00Finns som teckenspråkstolkat

Kodjo Akolor reder ut hur mediedrev fungerar och varför de uppstår. Vi träffar den helt vanliga pappan som hamnade mitt i stormen och blev "Innebandypappan" när han jagades av medierna för något han inte hade gjort. Journalisten Janne Josefsson berättar om hur det är att driva på ett drev men också om hur det känns när man faktiskt går över gränsen i jakten på nyheter. Del 4 av 6. UR.Mer om programmet

Kodjo Akolor reder ut hur mediedrev fungerar och varför de uppstår. Vi träffar den helt vanliga pappan som hamnade mitt i stormen och blev "Innebandypappan" när han jagades av medierna för något han inte hade gjort. Journalisten Janne Josefsson berättar om hur det är att driva på ett drev men också om hur det känns när man faktiskt går över gränsen i jakten på nyheter. Del 4 av 6. UR.Mer om programmet

5. Om techjättarna och digitala spår

Publicerades: Ons 27 mar 02:00Finns som teckenspråkstolkat

Kodjo Akolor undersöker vilka spår vi lämnar efter oss digitalt och hur de stora techbolagen kan använda sig av dessa spår. Vi får veta mer om algoritmerna och om hur Tiktok fungerar och varför det har blivit så kontroversiellt. Del 5 av 6. UR.Mer om programmet

Kodjo Akolor undersöker vilka spår vi lämnar efter oss digitalt och hur de stora techbolagen kan använda sig av dessa spår. Vi får veta mer om algoritmerna och om hur Tiktok fungerar och varför det har blivit så kontroversiellt. Del 5 av 6. UR.Mer om programmet

6. Om influencers och reklam

Publicerades: Ons 3 apr 02:00Finns som teckenspråkstolkat

Kodjo Akolor tittar närmare på hur influerarbranschen fungerar och hur den har påverkat företagens sätt att göra reklam och nå fram till oss i dagens medielandskap där gränserna mellan personligt innehåll och kommersiella budskap suddats ut. Del 6 av 6. UR.Mer om programmet

Kodjo Akolor tittar närmare på hur influerarbranschen fungerar och hur den har påverkat företagens sätt att göra reklam och nå fram till oss i dagens medielandskap där gränserna mellan personligt innehåll och kommersiella budskap suddats ut. Del 6 av 6. UR.Mer om programmet

Upptäck mer