Ett av de mest reella hoten mot metropolen London i nuläget, och som kostar 1 miljon pund att hantera varje månad, är det så kallade "fettmonstret". Fettlagringar och våtservetter och blöjor som kastats i avloppet har bildat fettklumpar stora som fotbollsplaner. Londons avloppssystem, som löper under hela staden, mår inte särskilt bra. Del 1 av 16: Londons superavlopp.Mer om programmet
Ett av de mest reella hoten mot metropolen London i nuläget, och som kostar 1 miljon pund att hantera varje månad, är det så kallade "fettmonstret". Fettlagringar och våtservetter och blöjor som kastats i avloppet har bildat fettklumpar stora som fotbollsplaner. Londons avloppssystem, som löper under hela staden, mår inte särskilt bra. Del 1 av 16: Londons superavlopp.Mer om programmet
Världens största pariserhjul byggdes 2020 på Bluewater Island, en konstgjord ö i Dubai. Men hur bygger man en yta stor som 12 Manhattankvarter full av både ett pariserhjul med 1400 platser, skyskrapor och lyxhotell - på mark där det tidigare bara varit hav? Svaret är: med hjälp av 4 miljoner kubikmeter sand från persiska vikens djup. I Dubai satsar man på rekordbyggen - men här behöver de expertkunskap från andra sidan jordklotet. Del 2 av 16: Bluewater Island.Mer om programmet
Världens största pariserhjul byggdes 2020 på Bluewater Island, en konstgjord ö i Dubai. Men hur bygger man en yta stor som 12 Manhattankvarter full av både ett pariserhjul med 1400 platser, skyskrapor och lyxhotell - på mark där det tidigare bara varit hav? Svaret är: med hjälp av 4 miljoner kubikmeter sand från persiska vikens djup. I Dubai satsar man på rekordbyggen - men här behöver de expertkunskap från andra sidan jordklotet. Del 2 av 16: Bluewater Island.Mer om programmet
Hur arbetar världens främsta konstruktörer i de mest extrema av miljöer? Ett av världens mest avancerade liftsystem finns i Kanada, en kabinbana på rekordlånga 4,4 km. Men hur bygger man transportmedel mellan istäckta bergstoppar där laviner hör till vanligheterna? I en miljö med extremväder och över 12 meter snö per år är det inte helt problemfritt att arbeta i som ingenjör. Del 3 av 16: Whistler Mountain.Mer om programmet
Hur arbetar världens främsta konstruktörer i de mest extrema av miljöer? Ett av världens mest avancerade liftsystem finns i Kanada, en kabinbana på rekordlånga 4,4 km. Men hur bygger man transportmedel mellan istäckta bergstoppar där laviner hör till vanligheterna? I en miljö med extremväder och över 12 meter snö per år är det inte helt problemfritt att arbeta i som ingenjör. Del 3 av 16: Whistler Mountain.Mer om programmet
Världens enda flytande järnvägsbro, hur bygger man den? Seattle har inte vuxit lika snabbt sedan den stora guldruschen, techföretagen blir fler och fler och trafiksituationen börjar kännas ohållbar. Vad gör då smarta ingenjörer i ett stadslandskap fullt av vatten? Hittar en lösning som är någonstans mellan en bro och en tunnel. En megatung betongbro, som faktiskt rör på sig när man kör på den. Den klarar 142 000 bilar per dag. Nu - även tänkt att bära en tågräls. Del 4 av 16: Den flytande bron.Mer om programmet
Världens enda flytande järnvägsbro, hur bygger man den? Seattle har inte vuxit lika snabbt sedan den stora guldruschen, techföretagen blir fler och fler och trafiksituationen börjar kännas ohållbar. Vad gör då smarta ingenjörer i ett stadslandskap fullt av vatten? Hittar en lösning som är någonstans mellan en bro och en tunnel. En megatung betongbro, som faktiskt rör på sig när man kör på den. Den klarar 142 000 bilar per dag. Nu - även tänkt att bära en tågräls. Del 4 av 16: Den flytande bron.Mer om programmet
Natos "Awacs" är ett av världens mest avancerade spaningsplan. Med 4,7 ton spaningsteknik ovanpå flygkroppen och 7,6 ton invändigt kan det upptäcka hot både i luften och till havs. Det kan leda 150 stycken plan samtidigt. Ett mer avancerat övervakningssystem har sällan tillverkats. Och det kan avsöka 300 000 kvadratkilometer åt gången med sin enorma radar, ett område större än Arizona. Del 5 av 16.Mer om programmet
Natos "Awacs" är ett av världens mest avancerade spaningsplan. Med 4,7 ton spaningsteknik ovanpå flygkroppen och 7,6 ton invändigt kan det upptäcka hot både i luften och till havs. Det kan leda 150 stycken plan samtidigt. Ett mer avancerat övervakningssystem har sällan tillverkats. Och det kan avsöka 300 000 kvadratkilometer åt gången med sin enorma radar, ett område större än Arizona. Del 5 av 16.Mer om programmet
Hur gör man när man behöver flytta på något oerhört tungt? När fartyg, oljeriggar och flytande fabriker behöver transporteras bort? Världens största fraktskepp kan bära Eiffeltornet och Frihetsgudinnan samtidigt - och har inte sett sitt motstycke i ingenjörskonsten tidigare. Del 6 av 16.
Hur gör man när man behöver flytta på något oerhört tungt? När fartyg, oljeriggar och flytande fabriker behöver transporteras bort? Världens största fraktskepp kan bära Eiffeltornet och Frihetsgudinnan samtidigt - och har inte sett sitt motstycke i ingenjörskonsten tidigare. Del 6 av 16.